mandag den 24. januar 2011

Mirissa 4.



To halve blåhvaler!!!



Whalewatching.


I morges før fanden fik sko på, begav jeg mig hen ad den mennesketomme, mørke strand til Sudu Weli, en lille strandrestaurant, hvor jeg skulle indfinde mig klokken 6 for at tage på ”whalewatching”.
Frede gad ikke...han har set de hvaler, han skal se!
De skabede strandkøtere gøede arrigt af mig – og på Sudu Weli var der ikke et øje, alt slukket og lukket!
Der lå et lille hus bagved, jeg turde ikke gå tæt på det, for der lå osse nogle arrige, bidske køtere, så jeg smed sten på taget for at vække de sovende derinde. Som svar på, hvorfor der ikke var nogen kl.6 til at tage mig ned til Mirissa havn til whalewatcherbådene, blev der bare lakonisk sagt: ”Driver not come” !!!
Så fandt jeg selv en tuk-tuk ude på vejen, kørte ned til havnen og kom om bord i "Queen of the blue Whales”.
Da vi havde sejlet lidt mere end halvanden time, og jeg indtil da kun havde set to små flyvefisk og en havskildpadde, kunne mine forhåbninger til foretagendet ligge på et meget lille sted.

Men pludselig var de der!!

Hvalerne!!

Blåhvaler, der blåstede....store som en ø! Vildt, vildt betagende!

Men smaddersvært at fotografere dem, fordi der var så høj søgang; halvdelen af deltagerne skiftevis hang ud over rælingen og brækkede sig eller lå apatiske på bænkene, grønne i hovederne!

Nyttig viden for hvalenthusiaster:

1.Der kan stå 100 mennesker i en blåhvals mund!
2.En blåhvals tunge er lisså stor som en elefant!
3.Dens hjerte er på størrelse med en VW!
4.Dens aorta kan et menneske kravle igennem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar