torsdag den 20. januar 2011

Mirissa 1.





Så....- nu ligger vi her på stranden neden for Paradise Beach, og det er det osse: en sand paradisisk strand! Hvid bred sandstrand, kantet af kokospalmer og skyggende mandeltræer og et azurblåt hav med store dovne dønninger, der når mange meter op på stranden.
Et helt døgn lige minus een time tager det at komme fra Ellunds tågede morgenkulde og hertil.
Det var en noget strabadserende tur, fordi det var svært overhovedet på noget tidspunkt at få noget søvn undervejs.
Vi fløj med Emirates fra Hamburg til Dubai. Godt flyselskab, god benplads, god servering, ikke så meget nødning på spiritussen, som på British Airways, hvor de efter sigende osse skulle gå rundt med en halvskid på.....?
To timers ophold i Dubai, et imponerende skinnende, strømlinet merkantilt luxushelvede, en shopaholic`s hedeste dream come true....
Det lykkedes os efter en veritabel tour de force at komme forbi alle de exklusive designer butikker at finde et sted, hvor vi kunne sidde ned og nyde en kold øl. Vi er lidt spændte på, hvad de kostede; Frede betalte med sit kort og prisen var 116 DHS – og vi ved ikke, hvad den står i! Men de hører nok ikke til de billigste øl, vi har drukket.

På vejen herned stoppede vi ved en ATM for at få lokal valuta med mit VISAkort.
Første sted fik jeg ingen penge: „illegal transaction“ sagde den, måske fordi jeg ville have 30.000 rupies, så prøvede jeg med 20.000, men den sagde det samme: „illegal transaction“. Vi kørte videre til en anden ATM – og der åd den kortet!!!!
Panik, paaaaniiik!!!
Det hænger sammen med, at jeg i november i Sydafrika mistede mit mastercard og derpå fik det spærret. I forbindelse med, at jeg har fået et nyt mastercard har banken så fejlagtigt spærret mit VISA kort.
For at være helt sikker, havde jeg endda været i banken og hente kontoudtog med VISA kortet; jeg fik ganske vist et udtog, der sagde noget i retning af: „Bitte wenden Sie Sich an Ihre Bankberaterin....osv“ og det gjorde jeg samtidig med, at jeg udtrykte min mistanke om at kortet eventuelt kunne være spærret. Jeg fik det svar, at når maskinen ikke havde inddraget mit kort, så var det stadig gyldigt.
Godmorgen røv!!!

Godt jeg havde et kort til....vi kørte til en tredje ATM: „out of order“, en fjerde:“ This mashine does not connect with your bank“ Puh, ha...
Femte ATM: det lykkedes at få de ønskede 20.000 rupies ud -meeeen....den beholdt kortet!! Da var jeg lige ved at smide mig ned på boxens snavsede gulv og skrige og hulke i raseri, afmagt og hjælpeløshed – indtil Frede heldigvis opdagede, at jeg var kommet til at trykke „ja“ til spørgsmålet :“ do you want further transactions?“
Så da jeg havde hævet endnu en portion rupies, kom endelig mit sidste og nu eneste kreditkort uskadt ud af den maskine, det havde opholdt sig alt for længe inde i.
Jeg tror jeg lider af „ ernsthafte traumatorische Kartenentzugserscheinungen“, en nærmest paranoid angst for kortædende ATM`s.
Næste gang jeg skal hæve penge med kort bliver i banken -og i dennes åbningstid – i Galle Old Town, hvor der er bankansatte, der kan yde akut førstehjælp in casu cartorektomi!!!
Det kostede nogle ubehagelige og nervøse stunder, hvor jeg ringede og vækkede vor gode nabo Jytte og bad hende gå i Kreissparkasse i Handewitt og tjekke, at VISA kortet osse virkelig var spærret for good, for som vores chauffør sagde; „ Man kan aldrig i Sri Lanka vide, hvad der sker med et kort, der er taget af ATMèn, det er ikke spor usandsynligt, at det alligevel kan blive misbrugt“
Jytte sørgede for et direkte nummer til banken i Flensborg. Kortet blev spærret totalt; som bankdamen sagde :“Die Karte gibt's nicht mehr!!“
Exit VISA kort.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar