torsdag den 4. november 2010

3. Hvaler, hvaler, hvaler...






I dag har vi gået Klipgat Trail, en vandresti på 7 km, der går fra Gansbaai op til Klipgat på den anden side af De Kelders. Den følger den forrevne klippekyst langs havet op og ned og ud og ind igennem den nøjsomme fynbos-vegetation (fine bush!), hvor der heldigvis stadig var mange smukke blomstrende planter tilbage, selvom det er ved at være sent på sæsonen for den slags.
Hele tiden måtte vi stoppe op og kigge ud over havet, fordi der igen var en hval oppe og ”lobtaile” eller ”spyhoppe” - dvs. at henholdsvis den ene eller den anden ende af hvalen er over vandet!
Og da vi kom hjem og sad på balkonen og nød et glas iskold sauvignon blanc var der en hval, der simpelthen fyrede det helt store show af for os!
Den lavede alle de kunster hvaler kan....den svømmede bl.a. på hovedet - ”sailing” hedder det i hvalterminologien (!) - med halen så lang tid over vandet, at det endelig lykkedes mig at få et ordentligt billede af ”The Fluke” - det var meget stort for mig!

Frede er mere pragmatisk på det område, lidt mere:”seen one, you've seen them all!

I morgen skal vi videre til Oudtshoorn i Klein Karoo, et halvørkenområde. Det er nok godt for mig, så jeg kan komme lidt ned i gear, jeg kører i højeste alarmberedskab her p.g.a. hvalerne, jeg kan ikke holde siesta og slappe af, fordi jeg kontinuerligt, osse når jeg ligger i min seng, holder øje med havoverfladen om der skulle være noget det ligner hval.....og nu er der en igen......! Hele tiden med halen oppe over vandet og slash - bang ned,slash – bang ned... så vandet står i larmende kaskader omkring den.
Den sender sikkert signaler til andre hvaler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar